En tur ind i LEGO Koncernens fabrik i Billund: ”Al ny teknologi udspringer herfra”

På LEGO Koncernens fabrik i Billund bliver bl.a. HoloLens-, 3D-print-, digitaliserings- og automatiseringsløsninger skabt og testet i praksis. Kom med på rundtur i fabrikken.

Fra bag det buttede orange hegn, som leder os ad smalle, sikre stier gennem produktionen, får virksomhedsfolk fra hele Danmark et blik ind i LEGO Koncernens produktion i Billund.

”Det er den ældste bygning vi har – fra 1987. Men det er her, vi har den nyeste teknologi,” fortæller manden i den orange vest – Dennis Kikkenborg Pedersen, Planning Manager Specialist hos LEGO Koncernen – til skaren af gule veste bag sig.

Over os suser kasser med LEGO® klodser fra den ene ende af hallen til den anden.

Turen er en del af et MADE Virksomhedsbesøg, hvor LEGO Koncernen fortæller om deres transformation mod industri 4.0 med alt det indebærer af nye teknologier i produktionen.

MADE Virksomhedsbesøg

På MADE Virksomhedsbesøg åbner førende virksomheder inden for udvalgte områder dørene, deler ud af deres viden og viser i praksis, hvordan de bruger nye teknologier og metoder i deres produktion.

Hold øje med fremtidige MADE arrangementer her.

”Al ny teknologi udspringer fra denne fabrik,” fortæller Senior Director Asger Kronborg, som er blandt oplægsholderne til virksomhedsbesøget. Han tilføjer, at LEGO Koncernens andre fabrikker skal gå i Billund fabrikkens fodspor, men at det er her, industri 4.0 transformationen starter.

Senior Director Asger Kronborg fortæller om LEGO Koncernens ambitioner.

Pas på nummer 16

På rundturen står vi nu i produktionshallen. Nogle gule veste længere fremme gestikulerer, at vi skal trække ind til siden, og en blå selvkørende robot med nummeret 16 på fronten viser sig for enden af rækken. Den har besluttet at lægge vejen forbi, eller rettere kobberstriben i gulvet har guidet robotten ind i mængden af gule veste.  

”I dag har vi kun to operatører per produktionshal,” oplyser Dennis Kikkenborg Pedersen.

Selvkørende robot finder vej i produktionshallen. (Billede: ©2022 LEGO Koncernen)

Det mærkes, når vi går ned gennem rækker af tætpakkede 2 meter høje robotceller. Hver af dem former og spytter klodser ud, som en kasse foran samler op, og som hentes af de selvkørende robotter. I kasserne er der små gule LEGO minifigurhænder, blå flade klodser, høje gule klodser, specialklodser, blå, gennemsigtige klodser – nok til en politibil? – og mange andre. Men mennesker skal man kigge lidt længere efter.

HoloLens skaber rejsebesparelser

Automatiseringen, som ses tydeligt i hallerne, kan dog stadig udvides. Blandt andet lyder det i dagens oplæg, at automatiseringen skal mere ind i kvalitetstjekket med brug af sensorer.

Dertil kommer en række nye digitale værktøjer så som implementering af digitale tvillinger og udvidet brug af HoloLens briller. I dag bruges HoloLens primært til remote-support og træning, men i fremtiden skal brillerne hjælpe operatører mere i dagligdagen. Brugen af HoloLens i remote-support har desuden skabt store besparelser på rejseomkostninger – 80.000 kroner per HoloLens-projekt, lyder det i dagens oplæg fra Technology Innovation Manager i LEGO Koncernen Oskar Dalgaard Andersen.

Højlager og bæredygtighed

Vi går gennem endnu en port, og foran os bag et højt hegn tårner LEGO Koncernens lager. Kraner på 20-25 meter suser frem og tilbage mellem reolerne for at få styr på lagret, der er proppet til det forestående julesalg.

”60 pct. af vores omsætning sker i de 14 dage omkring jul,” fortæller Dennis Kikkenborg Pedersen.

Det kan være svært at forudse præcis hvad, der bliver dette års julehit, og derfor er det vigtigt, at klodser går igen gennem de forskellige LEGO æsker, fortæller Dennis Kikkenborg Pedersen.

Det gør det lettere at tilpasse pakkerne i sidste øjeblik til efterspørgslen.

”Vi har for eksempel brugt klodser formet som hotdogpølser i et rækværk i vores LEGO Ideas: The Beatles Yellow Submarine sæt,” fortæller Dennis Kikkenborg Pedersen.

En anden årsag til at bruge de samme klodser på nye måder er, at det skaber store besparelser i og med, at det reducerer behovet for at indkøbe nye støbeforme.

Om LEGO Koncernen

LEGO Koncernens mission er at inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden, gennem legens styrke.

LEGO System i Leg med basis i LEGO® klodser sætter børn og fans i stand til at bygge og genopbygge alt det, de kan forestille sig.

LEGO Koncernen blev grundlagt i Billund i 1932 af Ole Kirk Kristiansen, og navnet er dannet af de to danske ord “LEg GOdt”.

LEGO Koncernen er den dag i dag stadig en familieejet virksomhed med hovedsæde i Billund. Koncernens produkter sælges nu i flere end 130 lande verden over.

For yderligere oplysninger: www.lego.com

Og nu vi taler om at reducere antallet af ressourcer, er bæredygtighed også en høj prioritet for LEGO Koncernen, både nu og i fremtiden siger Asger Kronborg:

”Vi har en ambition om at reducere vores co2-udledning med 37 % i 2032 sammenlignet med 2019.”

Præcis hvordan det skal ske, blev ikke udlagt i detaljer, men legetøjsgiganten arbejder blandt andet på en mere bæredygtig version af den klassiske LEGO klods, ligesom de er ved at kigge ind i en optimering af deres energiforbrug.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel